GRADUATE SCHOOL OF FRONTIER SCIENCES

Main image Main image

<注意事項/Note>

追加アップロード登録を行うと別の受付番号が表示されますが、初回受付番号とあわせて保管してください。
Another receipt number (12 digits) will be issued if you upload additional documents. Keep the number along with the initial receipt number.


出願サイトでも検定料のお支払いが可能です。外部でお支払いした方は「外部の支払いサービスを利用する」を選択して登録してください。
The examination fee can be paid on the online application site. If you have already paid the examination fee off-site, check the checkbox of [Use the external payment system].


ネット出願のメリット ネット出願のメリット

書類の取り寄せ不要
大学から紙の募集要項を取り寄せる必要がありません。
There is no need to request for application documents.
入力ミスがなくなる
入学願書を手書きする必要がありません。パソコンで入力ができます。エラー・入学検定料の間違いがなく安心です。
There is no need to fill in the application documents manually. Errors in data entry or enrollment examination fee payment can be avoided.

オンライン出願利用手順/
Online Application Procedure

Step1

入試制度の確認
Confirm the Examination System

初めての方は出願手続をはじめる前に必ずご確認ください。

入試内容については下記サイトの募集要項ならびに入試案内書をご確認ください。同サイトからリンクされた各専攻のサイトも必ずご確認下さい。

If you are applying for the first time, please make sure you understand the entrance examination application process. For details of the examination, please refer to the Guidelines for Applicants and the entrance examination guide downloadable from the following website. In addition, be sure to check the website of each department linked to the following website.


研究科入試情報サイト
GSFS website

JP:https://www.k.u-tokyo.ac.jp/exam/

EN:https://www.k.u-tokyo.ac.jp/exam_e/

NEXT
Step2

事前準備
Preparation

※初めての⽅は出願⼿続をはじめる前に必ず下記よりご確認ください。

*If you are applying for the first time, please check the following section before starting your application.

NEXT
Step2

オンライン出願
Online Application

「出願手続きを行う」から、志望する入試の種類や専攻、個人情報などの必要事項を入力し、必要書類の電子ファイルをアップロードして下さい。入力・アップロードが終了すると、12桁の受付番号が発行されます。その前にセッションが切断された場合は最初から入力し直しとなりますので、必要書類(写真、志望調査票、成績証明書、卒業・修了証明書)を準備してから開始して下さい。

Please enter the required information such as the type of entrance examination and major you wish to take and personal information from [Start Application Procedure] button, and upload required electronic files. When you complete the entry and upload, your receipt number (12 digits) will be issued. If your session is disconnected before you get the receipt number, you need to start your application all over again from the beginning. Prepare again the required documents (ID photo, Inquiry Sheet, transcript, Graduation Certificate).

NEXT
Step3

お支払い
Payment

前ステップ「出願手続きを行う」で入力したメールアドレスに支払い案内メールが送られるので、それにしたがって検定料を支払って下さい。コンビニ、クレジットカード、金融機関ATM【Pay-easy】、ネットバンキングのいずれかで払い込みください。
お支払い期限は申込日を含め4日間です。
※お支払い期限内に入金がない場合、お申し込みは自動的にキャンセルとなります。前ステップ「出願手続きを行う」からやり直しとなりますのでご注意ください。
※入学検定料のお支払前に出願内容の誤りに気付いた場合は、入学検定料を納入せずに、もう一度「出願手続きを行う」からやり直して下さい。
※「出願手続きを行う」で、「外部の支払いサービスを利用する」を選択した場合は、「出願手続きを行う」内の添付ファイルアップロードで払込票のアップロードを行う必要がありますが、本ステップ「お支払い」は省略されます(支払い案内のメールは届きません)。


You will receive a notice for payment procedure to your email address registered at [Start Application Procedure]. Pay the screening fee in accordance with the notice.
The payment is due within 4 days of the application date.
*Please note that the application will be automatically be cancelled and you need to start your application all over again from [Start Application Procedure] if no payment can be confirmed by the deadline.
*If you notice any errors in the application before paying the screening fee, please do not make any payments and start your application all over again from [Start Application Procedure].
*If you select [External Payment System] in [Start Application Procedure], you need to upload the receipt of payment at [Upload Documents] in [Start Application Procedure], and this step [Payment] is skipped (You will not receive the notice for payment procedure).

※入学検定料のお支払前に出願内容の誤りに気付いた場合は、入学検定料を納入せずに、もう一度登録をやり直してください。

*If you notice any errors in the application before paying the screening fee, please do not make any payments and start your application all over again.

NEXT
Step3

出願内容の確認/原本郵送用宛名ラベル印刷
Confirm Application/ Print Address Label

「出願手続きを行う」完了時の受付番号(支払い完了後に表示される受付番号も同じ番号です)を用いて「出願内容の確認/原本郵送用宛名ラベル印刷」(緑のボタン)を行って下さい。内容確認後、成績証明書や卒業・修了証明書等の原本を送付するための宛名ラベル等を印刷してください。

Go to [Confirm Application/ Print Address Label](green button) with the receipt number which you received when [Start Application Procedure] is completed (which is the same receipt number indicated at the time of payment completion). After confirming your application, print the address label to mail original documents such as transcript, and/or Graduation Certificate.

NEXT
Step3

追加ファイルのアップロード
Additional Files Upload

「出願手続きを行う」でアップロードしきれなかった書類は「添付書類追加アップロード」からアップロードしてください。この機能を使用した場合は、新たな12桁の受付番号が発行されるので、その番号を用いて改めて「出願内容の確認/原本郵送用宛名ラベル印刷」(緑のボタン)を行って下さい。
この機能は、ファイルを追加アップロードするためであって、「出願手続きを行う」で入力した内容を修正することは出来ませんのでご注意下さい。

If you have any documents which you could not upload in [Start Application Procedure], please upload them from [Additional Files Upload]. When [Additional Files Upload] is completed, a new receipt number (12 digits) is issued. Go to [Confirm Application/ Print Address Label](green button) again with the new receipt number.
Please note that [Additional Files Upload] is to upload additional documents, and you cannot correct your application registered in [Start Application Procedure].

NEXT
Step4

原本の提出が必要な書類の郵送
Mailing the original copies of required documents by post

原本の提出が必要なもの(成績証明書、卒業(修了)証明書、検定 料支払いに関する証明書(本システムから支払いを行わなかった者)、英語スコア等その他専攻が要求するもの)は、別途専攻ごとや書類ごとに定める締め切り日までに郵送してください。

Please send by post the original copies of the required documents (transcript, Graduation Certificate, receipt of payment (when payments are not made through this site), and other documents required by department within the submission period designated by each department or document.