県立広島大学

よくある質問(FAQ)

インターネット出願・入学手続についてのよくある質問を掲載しています。

「資料請求」「出願書類」「試験」等についてのよるある質問は、本学ホームページにも掲載しています。


FAQ about online application and admission procedures are posted.

Certain questions such as "Request for our university guide book", "Application documents" and "Examination" are also posted our website.


学部入試Q&A

本サイト及び操作に関するお問い合せ先
■「学び・教育」出願・申込サービス サポートセンター
(運用会社:株式会社ディスコ)
TEL:0120-202079 
問合せはこちらをクリックしてください。
※まずは、『よくある質問』にてご確認ください。
入試等に関するお問い合わせ
(本サイトに関する以外のお問い合わせ)
■県立広島大学 本部教学課 入試担当
〒734-8558
広島市南区宇品東一丁目1番地71号
TEL : 082-251-9540
E-Mail : puhnyusi@pu-hiroshima.ac.jp

※経営管理研究科(MBA)に関するお問い合わせ
■県立広島大学 本部経営企画室 MBA業務推進担当
〒734-8558
広島市南区宇品東一丁目1番地71号
TEL : 082-251-9726
E-Mail : mba-office@pu-hiroshima.ac.jp
Q1推奨するパソコン環境を教えてください。
What is the recommend PC environment?

インターネット出願には次のWebブラウザをご使用ください。
・Microsoft Internet Explorer 11以降
・Google Chrome 65以降
・Mozilla Firefox 59以降
・Apple Safari 8以降
・Microsoft Edge


※ブラウザのタブ機能による、複数のタブで同時に申込操作はお控えください。
※スマートフォンやタブレットなどのモバイル端末は、正常に表示されない場合があります。また、印刷機能を必要としますので、パソコンからのご利用をお勧めいたします。

PDF表示・印刷ソフトウェア
アドビシステムズ社が配布している Adobe Readerが必要です (無償)。
以下のサイトにてご用意ください。

get Adobe Reader

Please use the following web browsers for online application:
-Microsoft Internet Explorer 11 or later
-Google Chrome 65 or later
-Mozilla Firefox 59 or later
-Apple Safari 8 or later
-Microsoft Edge


* Please do not apply from multiple tabs at the same time by the tab function of the browser.
* Smartphones and tablet terminals may not be displayed properly. In addition, we need printing function, so we recommend you to use it from a personal computer.

PDF displaying, printing software
To display and print an application form (PDF), Adobe Readers distributed by ADOBE Systems is required. (Free)
The software is available at the following website.

get Adobe Reader
Q2パソコンやプリンタを持っていない場合はどうしたらよいでしょうか?
印刷時の気をつけなければならないことはありますか?
What if I do not have a computer or printer?
Is there anything you must be aware of when printing?
  1. パソコンをお持ちでない場合
    学校や図書館などの公共施設のパソコンも利用できます。
    メールアドレスは、ご自身のフリーメール、または携帯電話のアドレスを登録してください。
  2. プリンターをお持ちでない場合
    学校や図書館などの公共施設、コンビニエンスストアのプリンターも利用できます。
    印刷時は下記に注意してください。
    ・印刷用紙は白紙で、A4サイズとしてください。なお、紙質は問いません。
    ・白黒・カラーのどちらでも構いません。
    ・拡大・縮小はしないでください。

  1. If you do not have a computer
    Public facilities such as schools and libraries can also be used.
    Please register your own free mail or mobile phone address for the mail address.
  2. If you do not have a printer
    Public facilities such as schools and libraries, and printers at convenience stores can also be used.
    Please note the following when printing.
    -The printing paper should be white color and A4 size, regardless of paper quality.
    -It can be either monochrome or color.
    -Do not enlarge or reduce.
Q3登録するメールアドレスは、フリーメール(Gmailなど)や携帯電話のメールアドレスを利用してもよいでしょうか?
Can I use free e-mail (Gmail etc.) or mobile phone's e-mail address to register?

利用できます。
「出願登録」及び「受験票印刷の通知」等に使用しますので、受信設定においてドメイン指定受信を設定している場合は、「@e-apply.jp」からのメールを受信できるように設定を追加してください。


You can use it.
The registered e-mail address will be used for "Application Registration" and "Notification of Examination Ticket Printing" etc, so please add @e-apply.jp to your settings to receive our e-mails.
Q4メールアドレスは保護者や高校の先生のアドレスを登録してもよいでしょうか?
Can my email address be registered for parents or high school teachers?

出願する本人のアドレスを登録してください。
ただし、出願する本人と確実に連絡が取れる場合は、保護者等のアドレスを登録していただいても構いません。


Please register the address of the applicant.
However, if you can securely contact with the applicant you apply, you may register your parent's address.
Q5ポップアップがブロックされ、画面が表示されません。
Pop-ups are blocked, so not displayed.

出願書類の表示・ファイルのダウンロードなどでブラウザのポップアップ機能を使用しております。
お使いのブラウザが「ポップアップウィンドウをブロックする」設定になっている場合、表示ができない可能性がありますので、「ポップアップを常に許可する」設定を行ってください。
設定方法については、お使いのブラウザのヘルプページをご覧ください。


Online application system uses a popup function to display the content of application documents and download files.
If your web browser is set to "block popups," you may not be able to use our service, so please make sure that you always "allow popups."
To set this option, please refer to the "help pages" of your browser.

Q6漢字等で入力できない文字があります。
There are characters that can not be entered with Japanese Kanji etc.

代替の漢字やカナ、アルファベットを入力してください。


Please enter alternative kanji, katakana, alphabet., if you can not describe with Japanese Kanji and Katakana Characters.

Q7郵便番号検索をすると、違う住所が出てきます。
When searching for zip codes, a different address will be displayed.

郵便番号に誤りがないか確認してください。
表示された住所が異なる場合は、正しい住所をご自身で入力してください。


Please check if the postal code you entered is correct.
If the displayed address is different, please enter the correct address yourself.

Q8出願書類作成の途中でいったん入力を中断し、後で続きを入力することはできますか?
Can I suspend the input of the application in mid-transaction and resume it later?

途中で中断した場合は、後で入力することはできません。
操作の中断から10分経過すると、データの保存が出来ませんので、お手数ですが始めから入力し直してください。


The input data cannot be transferred to a later session if the current operation is suspended in mid-transaction.
When ten minutes have passed since the suspension of operation, all data will be erased, so please start again from the beginning.

Q9「セッションエラー」とメッセージが出ました。
I got a "session error" message.

サイトの次画面への引継ぎが正常に行われなかった場合に表示されるエラーメッセージです。
再度、インターネット出願のトップページにアクセスをしていただき、お申し込みをやり直してください。


This is an error message to be displayed when the takeover of the site to the next screen was not performed normally.
Please re-access the top page of the internet application and re-apply.

Q10入学者選抜料・入学料は、どのような支払方法がありますか?
What are the payment methods for student selection fee and admission fee?

「支払方法」をご確認ください。
※入学料等のお支払いは、コンビニエンスストアは利用できません。


Please refer to "Payment Method" page.
* Convenience store can not be used for payment of admission fee etc.

Q11入学者選抜料・入学料の『収納証明書』や『利用明細』などは、提出が必要ですか?
Should I submit the "storage certificate" or "usage details" of the student selection fee and admission fee?

提出する必要はありません。
ただし、何らかのトラブルがあった場合には、払込みを証明する書類として必要になりますので、大切に保管しておいてください。


There documents is no need to submit.
However, if there is any trouble, it will be necessary as a document certifying payment, please keep it in a safe place.

Q12出願登録をした後で、出願内容を確認できますか?
Can I check the contents of the application after applying?

『出願内容の確認/志願票・受験票の印刷』ボタンからログインし、登録内容が確認できます。


You can confirm the registered contents from "Check Application Contents/Print Application Form" button.

Q13入力内容の間違いに気づきました。どうすればよいでしょうか?
I noticed a mistake on my application. What should I do?
【入学者選抜料・入学料の支払い前】

再度始めからお申し込み直してください。
(前回の登録内容は、お支払期限内に支払いがなければ自動的に削除されます。)

【入学者選抜料の支払い後】

・「出願区分」、「学部・学科/専攻」を訂正する場合は、再度はじめからお申し込みし直してください。
(出願書類を直接訂正している場合は、受理できない場合があります。)
(前回の支払った入学者選抜料は、後日返還します。)

・上記以外の内容を訂正する場合は、印刷した出願書類を「二重線で消して赤字で訂正」してください。(訂正印不要)

【入学料の支払い後】

県立広島大学本部教学課入試担当へ電話連絡してください。


[Before paying student selection fee and admission fee]

Please apply again from the beginning.
(The contents of last registration will be deleted automatically if there is no payment within payment deadline.)

[After payingstudent selection fee]

-When correcting "Type of Application ", "Faculty/Department/Major", please apply again from the beginning.
(In the case of directly correcting the application documents, it may not be accepted.)
(Student selection and admission fee paid last time will be refunded at a later date.)

-To correct the contents other than the above, please print out the application form "erase with double line and correct with red letter". (No correction mark required)

[After payingstudent admission fee]

Please contact the Prefectural University of Hiroshima by telephone.

Q14受験票はいつ発送されますか?
When will you send the examination ticket?

出願期間終了後、印刷開始日に「受験票の印刷についての案内」をメールで送信します。
受験票を印刷し、試験当日に必ず持参してください。
印刷開始日は、学生募集要項に記載しています。


After the application period, we will send you an e-mail on the printing start date “Notification of Examination Ticket Printing”.
Print-out the examination ticket and bring it with you on the exam day.
The print start date is stated in the application guidelines.

Q15出願書類の提出期限はいつですか。
書類はどのように提出すればよいでしょうか?
When is the submission deadline for application documents?
How can I submit my application documents?

提出期限は、学生募集要項を確認してください。

  1. 『出願内容の確認/志願票・受験票の印刷』ボタンからログインしてください。
  2. 『出願書類(PDF)の表示』ボタンから、必要書類をダウンロードし、印刷(A4・片面)してください。
  3. 市販の角形2号封筒に、「封筒貼付用宛名シート」を貼ってください。
  4. 出願書類を取りまとめ、角形2号封筒に入れて、郵便で提出してください。

※ 出願書類の到着確認の照会には応じません。配達状況は、郵便追跡サービスを利用するか、提出した郵便局へお問い合わせください。


Please check the submission deadline for student recruitment requirements.

  1. Please log in "Check Application Contents/Print Application Form" button.
  2. Please download the application form from "Application form (PDF)" button and print it.
  3. Paste the "address sheet" on the envelope.
  4. Put the application form in an envelope and submit it by post.

※ We do not correspond to inquiries concerning arrival confirmation of application documents. For delivery status, please use postal tracking service or contact the post office you submitted.