県立広島大学

出願時のよくある質問

本サイト及び操作に関するお問い合せ先
■「学び・教育」出願・申込サービス サポートセンター
(運用会社:株式会社ディスコ)
TEL:0120-202079 E-Mail:cvs-web@disc.co.jp
※まずは、『よくある質問』にてご確認ください。
入試等に関するお問い合わせ
(本サイトに関する以外のお問い合わせ)
■県立広島大学 本部教学課 入試担当
〒734-8558
広島市南区宇品東一丁目1番地71号
TEL : 082-251-9540
E-Mail : puhnyusi@pu-hiroshima.ac.jp

※経営管理研究科(MBA)に関するお問い合わせ
■県立広島大学 本部経営企画室 MBA業務推進担当
〒734-8558
広島市南区宇品東一丁目1番地71号
TEL : 082-251-9726
E-Mail : mba-office@pu-hiroshima.ac.jp
Q1推奨するパソコン環境を教えてください。
What is the recommend PC environment?

対応Webブラウザ
インターネット出願には次のWebブラウザをご使用ください。

・Microsoft Internet Explorer 11以降
・Google Chrome 51以降
・Mozilla Firefox 47以降
・Apple Safari 8以降
・Microsoft Edge


※ブラウザのタブ機能を使用して、複数のタブで同時に申込操作を行いますと、選択した内容が他のタブに引き継がれてしまう等の不具合が発生する場合がございます。複数タブでの同時申込操作はお控えください。

※スマートフォンやタブレットなどのモバイル端末は、閲覧などは可能ですが、推奨環境ではありませんので一部の端末画面からは正常に表示されない場合もあります。また、印刷をするための印刷機能を必要としますので、パソコンからのご利用をお勧めいたします。

PDF表示・印刷ソフトウェア
Web入学志願票(PDF)の表示・印刷にはアドビシステムズ社が配布している Adobe Readerが必要です (無償)。
以下のサイトにてご用意ください。

get Adobe Reader

Supported web browsers:
Please use the following web browsers for online application:
-Microsoft Internet Explorer 11 or later
-Google Chrome 51 or later
-Mozilla Firefox 47 or later
-Apple Safari 8 or later
-Microsoft Edge


* Simultaneous application with more than one tab may lead to malfunctions such as selected content being handed over to another tab.
Please avoid simultaneous application by using multiple tabs.

* Mobile terminals such as smart phones and tablets can be used for viewing, but are not recommend since some contents may not be correctly displayed. Therefore, a PC environment is strongly recommended since the application process also requires a printing environment.

PDF displaying, printing software
To display and print an application form (PDF), Adobe Readers distributed by ADOBE Systems is required. (Free)
The software is available at the following website.
Q2自宅にパソコンやプリンタを持っていないがインターネットで出願できますか?
I have no PC or printer at home, can I still apply online?
  1. パソコンをご自宅でお持ちでない場合
    ご自宅以外の学校等のパソコンを利用していただいても構いませんが、
    個人情報欄のメールアドレスについては、携帯電話のものに設定してください。
  2. プリンターをお持ちでない場合
    ご自宅以外の学校等のプリンターを利用していただいても構いません。
    申込・決済完了後に再度インターネット・プリンターの整っている環境からアクセスして頂き、『出願内容の確認/志願票の印刷』ボタンよりログインをしてから印刷してください。

  1. If you have no PC at home
    You may use a PC at your school or elsewhere, but the e-mail address to be provided as personal information should be the one of your mobile phone.
  2. If you have no printer at home
    You may use a printer at school or elsewhere.
    After completing an application and making a payment, access the site under an environment with Internet access and a printer again, log in from the "verification of the content of your application/printing of application form" tab to print documents.
Q3登録するメールアドレスは、フリーメール(Gmailなど)や携帯電話のメールアドレスを利用してもよいでしょうか。
Can I use a free email address (Gmail) or mobile phone address as a registered e-mail address?

利用することは可能です。
登録されたメールアドレスは、出願登録完了の通知や入金完了の通知に使用しますのでドメイン(@e-apply.jp)を受信指定してください。
メールサービスを運営する会社の迷惑メール対策の関係から、ウイルスや迷惑メールと判断され通常の受信ボックスに振り分けられずにご覧いただけないケースや、メール自体が届かない場合がありますのでご注意ください。


Yes, you can.
The registered e-mail address will be used for the notification of the completion of application and the receipt of fee payment, so please add @e-apply.jp to your settings to receive our e-mails.
Please note, e-mails from some domains may be identified as spam and not stored in your inbox properly or even not arrive due to the anti-spam e-mail measures taken by e-mail service providers.
Q4ポップアップがブロックされ、画面が表示されません。
Popups are blocked or not displayed.

当サービスでは出願書類の表示・ファイルのダウンロードなどでポップアップ機能を使用しております。お使いのWebブラウザが「ポップアップウィンドウをブロックする」設定になっている場合、サービスを受けられない可能性がありますので、「ポップアップを常に許可する」設定を行ってください。 設定方法については、お使いのWebブラウザのヘルプページをご覧ください。


Our service uses a popup function to display the content of application documents and download files. If your web browser is set to "block popups," you may not be able to use our service, so please make sure that you always "allow popups." To set this option, please refer to the "help pages" of your browser.

Q5漢字等で入力できない文字があるのですが。
I cannot input some Chinese characters or other characters

氏名や住所等を入力する際に、異体字等の漢字が登録エラーになる場合は、代替の漢字(なければカナ)を入力してください。


If a registration error occurs when inputting Chinese characters such as variant character for names and addresses, please use alternative characters (if unable to find such a character, use Katakana).

Q6郵便番号検索をすると、違う住所が出てくるのですが?
I tried to input the address by using postal code search, but the incorrect address is shown.

入力した郵便番号をもう一度確認してください。 市町村合併などで旧住所が表示されたり、郵便局での登録が正規のものと違う場合がございます。お手数ですが、画面上に表示された住所を消して、正しい住所を入力してください。


Check the postal code again, as postal code searches sometimes may show the results of the previous address prior to a municipal merger, or postal codes may not be registered correctly at the postal office. In such cases, please erase the address incorrectly shown on the screen and then input the correct one manually.

Q7出願書類作成の途中でいったん入力を中断し、後で続きを入力することはできますか?
Can I suspend the input of the application in mid-transaction and resume it later?

途中で中断した場合は、後で入力することはできません。
操作の中断から10分経過すると、データの保存が出来ませんので、お手数ですが始めから入力し直してください。


The input data cannot be transferred to a later session if the current operation is suspended in mid-transaction.
When ten minutes have passed since the suspension of operation, all data will be erased, so please start again from the beginning.

Q8「セッションエラー」とメッセージが出ました。
I got a "session error" message.

サイトの次画面への引継ぎが正常に行われなかった場合に表示されるエラーメッセージです。
「ブックマーク」や「お気に入り」に登録したURLからアクセスされている場合や、 他に大量通信(他セッション)を行っている場合等に発生することがあります。
この場合、再度インターネット出願TOP画面からアクセスをしていただき、お申し込みをやり直してください。


This message appears when the transaction is not successfully handed over to the next screen.
It may occur when you are accessing the site from a URL registered as a "bookmark" or in your "favorites," or when you are conducting multiple sessions (another session) simultaneously.
If that occurs, you may return to the top screen of the online application site to file an application again.

Q9入学検定料は、どのような支払方法がありますか?
What are the payment methods for the entrance examination fees?

こちらのリンク「お支払い方法について」をご確認ください。


Please refer to the link "methods of payment for entrance examination fees."

Q10『収納証明書』や『利用明細』などの送付の必要はありますか?
Should I send the "receipt for payment" and "specification of payment?"

通常の手続が正しく行われれば『収納証明書』や『利用明細』は手続き上、送付の必要はありません。
しかし何らかのトラブルがあった場合には、払込みを証明する書類として必要になりますので、大切に保管しておいてください。


If the regular procedures are followed, you are not required to send the "receipt for payment" or "specification of payment."
However, they become necessary whenever any problems occur. They might prove your payment, so please keep them just in case.

Q11出願申請した後で、出願内容を確認できますか。
Can I verify the content of the application after completion?

出願登録後に発行された受付番号(12桁)とメールアドレス、生年月日で照会することができます。

(確認方法)

  1. TOPページに表示されている、『出願内容の確認/志願票の印刷』ボタンよりログインをして、登録内容の確認を行えます。
  2. 出願時に送信されたメールに、申込み内容確認用のURLが記載されています。 このURLよりログインをして、登録内容の確認を行えます。

You can verify the content using your reference number issued after the completion of application (12 digits), e-mail address and date of birth.

  1. Log in from "verification of the content of your application/printing of application form" tab.
  2. Log in using the URL that is contained in the e-mail sent at the time of application.

Q12申し込み確認のメールが届かない。または、入学検定料を入金したのに入金確認の通知メールが到着しない。
I have not received a confirmation e-mail for the completion of application. I have not received a confirmation e-mail for my entrance examination fee payment.

確認メールが届かない原因の主なものとして、メールアドレスの登録ミス、メールソフトのフィルターにより「迷惑メール」フォルダーに振り分けられている、等が考えられます。
また、メール経由でなくても、申請内容は確認できますTOPページに表示されている、『出願内容の確認/志願票の印刷』ボタンよりログインしてくだい。
出願登録後に発行された受付番号(12桁)とメールアドレス、生年月日でログインすることができます。

なお、入学検定料をまだお支払いになっていない場合は、お手数ですが再度、始めからお申し込み直していただくことをお願いいたします。
(※前回の出願内容は、お支払期限内に入学検定料の納入がなければ自動的に削除されます。)


The main reasons are "failure to register a valid e-mail address or the e-mail was moved to the "spam folder" by mail filtering software. There is another way to verify the content of your application. Please log in from the "verification of the content of your application/printing of application form" tab on the top page. You may log in by using your reference number issued after the completion of application (12 digits), e-mail address and date of birth.


If you have not paid the entrance examination fee yet, please file the application again from the beginning. (* If the payment is not made by the deadline, the application will be automatically cancelled.)

Q13出願書類の提出期限はいつですか。
When is the submission deadline for application documents?

試験方式によって異なりますので、受験案内(募集要項)をご確認のうえ、出願期間に間に合うようにお支払いを完了してください。


The deadline differs depending on the examination category, so please confirm the application guidelines (application requirements) to complete the payment during the application period.

Q14書類はどのように提出すればよいですか?
How can I submit my application documents?

◆必要書類の準備が完了しましたら、『出願内容の確認/志願票の印刷』ボタンよりログインして印刷したPDFファイル内にある宛名ラベルを市販の封筒(角形2号サイズ)「240mm×332mm」に貼り付けてご郵送ください。

◆送付時に気を付けること

  1. 受験案内(募集要項)で指定された送付方法を守ってください。 指定された送付方法以外では出願が認められない場合があります。
  2. 出願書類を折り曲げずに封筒に入れてください。 A4用紙は市販の封筒(角形2号サイズ)に折り曲げないで入ります。
  3. 送付時に渡される受付証明書(郵便局の「書留郵便物受領書」等)を大切に保管してください。 輸送事故が起こった場合に送付したことを証明する書類になります。

♦ After preparing all the required documents, log in from the "verification of the content of your application/printing of application form" tab on the top page to print out the address label contained in the PDF file, then attach it to a No. 2 envelope (332 mm × 240 mm) for mailing.

♦ Reminder for mailing the documents

  1. Please mail the documents in the manner specified in the application guidelines (application requirements). If you fail to follow the guidelines, your application may not be accepted.
  2. Do not fold the application documents to enclose them in the envelope. A4 paper should fit in a No. 2 envelope without being folded.
  3. You should keep the mail acceptance certificate (registered mail acceptance certificate with tracking number, etc.) issued by post office. This can prove the posting of the application documents in the case of non-delivery.
Q15印刷のことでわからないことがあります。
I do not know how to print the documents.

入学志願票等を『出願内容の確認/志願票の印刷』ボタンからダウンロードし、各帳票を印刷してください。
※この時「ページ処理」での、ページの拡大/縮小は「なし」、自動回転と中央配置にチェックを入れて印刷してください。
「用紙に合わせる・大きいページを縮小」などとした場合、正式に受付けられないことがあります。
※必ず片面印刷にしてください。(両面印刷は書類として認められません)

< 印刷設定 画面例 >

印刷設定 画面例

To print documents such as the application form, etc., first download them from the "verification of the content of your application/printing of application form" tab.

* To print, uncheck page enlargement, shrink, and automatic rotation and centering on "page layout."

If "automatic size arrangement/shrink page size" are checked, your application documents may not be officially accepted.


* Make sure that documents are printed only on one-side of the paper. (Documents printed on both sides are not regarded as official application documents)

Size option

Adjust to paper size, actual size, shrink extra-large page, select paper based on PDF page size, print on both sides

Q16出願書類を印刷するのに使用できる紙は、具体的にはどのような紙ですか?
Please specify the paper types that can be used for printing application documents.

以下の要件を満たす紙を使用してください。

  1. 白い普通紙:普通紙にもメーカーによって固有の名前をつけているものがあり、「普通紙」という表示がないものがありますが、一般的には普通紙、PPC用紙、OA共用紙、コピー用紙などと表示されています。 白色のものを使用してください。
    (※使用してはいけない紙:フォト用紙・マット紙・光沢紙・厚みのある用紙・色のついた紙・切り取りミシンの入った紙)
  2. A4サイズ:A4サイズとは、サイズが「210mm×297mm」のものです。
    文房具店、コンビニエンスストア等で購入してください。

Please use paper that satisfies the following requirements.

  1. 1. Plain paper: Some makers give unique names to their plain paper without the description of "white paper." In general, their paper is described as plain paper, PPC paper, commonly used OA paper and copy paper. Make sure that you use white paper.
    (* Paper you should not use: Photo paper/matte paper/glossy paper/thick paper/colored paper/paper with perforations)
  2. 2. A4 size: A4 size means the size "210 mm × 297 mm."
    It can be purchased at stationers, convenience stores, etc.
Q17入力内容の間違いに気づきました。どうすればよいですか?
I noticed I made a mistake on my application.

【入学検定料の支払い前】
お手数ではありますが、再度始めからお申し込み直してください。
新たに【お支払いに必要な番号】が通知されますので、新しい番号で入学検定料をお支払いください。
大学へ出願する書類は、必ず再度印刷した書類を提出してください。
(※前回の出願内容は、お支払期限内に入学検定料の納入がなければ自動的に削除されます。)

【入学検定料を支払った後】
入学検定料を支払った後に入力誤りに気づいた場合でも、やり直しはできません。
直接大学へ連絡し、その旨をお伝えください。


[Before paying entrance examination fees]
Please file an application again from the beginning.br> You may pay your application fees with the newly issued reference number.br> Newly printed application documents should be submitted to our university.br> (* If the payment is not made by the deadline, the application will be automatically cancelled.)

[After paying entrance examination fees]
You cannot resubmit the application after the payment of the entrance examination fees. Please contact us and inform us to that effect.