東京海洋大学

よくある質問

本サイト及び操作に関するお問い合せ先
Inquiries about This Web Site

■「学び・教育」出願・申込サービス サポートセンター
(運用会社:株式会社キャリタス)
TEL:0120-202079 出願期間中は24時間対応
問合せはこちらをクリックしてください。
※まずは、『よくある質問』にてご確認ください。


■ "Learning and Education" Application Service Support Center
( Operating company : Career-tasu, Inc. )
TEL:0120-202079 
Please click here for inquiries.
*Please check "よくある質問/FAQ" first.

入試等に関するお問い合わせ先
(本サイトに関する以外のお問い合わせ)
Inquiries about Examinations
▼大学入試に関するお問合せ
■東京海洋大学 入試課入試第一係
TEL : 03-5463-0510
E-Mail : n-nyusi1@o.kaiyodai.ac.jp

▼大学院入試に関するお問合せ
■東京海洋大学 入試課入試第二係
TEL : 03-5463-4265
E-Mail : n-nyusi2@o.kaiyodai.ac.jp

※メールでお問い合わせの際は必ず氏名、連絡先、電話番号を記入してください。
Q1 推奨するパソコン環境を教えてください。
What is the recommend PC environment?

事前準備」をご確認ください。

Please check "Preparations".

Q2 自宅にパソコンやプリンターを持っていないがインターネットで出願できますか。
What if I do not have a computer or printer at home, but can I apply on the Internet?
  1. パソコンをご自宅でお持ちでない場合
    ご自宅以外の学校等のパソコンを利用していただいて構いませんが、
    個人情報欄のメールアドレスについては、携帯電話のものに設定してください。
  2. プリンターをお持ちでない場合
    ご自宅以外の学校等のプリンターを利用していただいて構いません。
    申込・決済完了後に再度インターネット・プリンターの整っている環境からアクセスしていただき、『インターネット出願システム ログイン』ボタンよりログインをしてから印刷してください。

  1. If you do not have a computer
    Public facilities such as schools and libraries can also be used.
    Please register your own free mail or mobile phone address for the mail address.
  2. If you do not have a printer
    You can use a printer at a school other than your home.
    After completing the application and payment, please access again from the environment where the Internet printer is installed, log in using the "Confirm Application/Print Application Documents"button, and print it.
Q3 登録するメールアドレスは、フリーメール(Gmail、Yahoo!メール)や携帯電話のメールアドレスを利用してもよいでしょうか。
Can I use free email (Gmail etc.) or mobile phone's email address to register?

利用することは可能です。
「入学志願票」等をプリントアウトするため、パソコンで使用できるメールアドレスを推奨しています。
登録されたメールアドレスは、Web登録完了の通知や入金完了の通知に使用しますのでドメイン(@e-apply.jp)を受信指定してください。
メールサービスを運営する会社の迷惑メール対策の関係から、ウイルスや迷惑メールと判断され通常の受信ボックスに振り分けられずにご覧いただけないケースや、メール自体が届かない場合がありますのでご注意ください。
登録したメールアドレスは変更できませんのでご注意ください。

You can use it.
The registered email address will be used for "Application Registration" and "Notification of Examination Ticket Printing" etc, so please add @e-apply.jp to your settings to receive our emails.
Due to the anti-spam measures of the company that operates the mail service, you may not be able to view or receive the mail itself because it is considered to be a virus or spam and is not sorted to the normal inbox.

Q4 ポップアップがブロックされ、画面が表示されません。
Pop-ups are blocked, so not displayed.

当サービスでは出願書類の表示・ファイルのダウンロードなどでポップアップ機能を使用しております。お使いのWebブラウザが「ポップアップウィンドウをブロックする」設定になっている場合、サービスを受けられない可能性がありますので、「ポップアップを常に許可する」設定を行ってください。 設定方法については、お使いのWebブラウザのヘルプページをご覧ください。

Online application system uses a popup function to display the content of application documents and download files.
If your web browser is set to "block popups," you may not be able to use our service, so please make sure that you always "allow popups."
To set this option, please refer to the "help pages" of your browser.

Q5 漢字等で入力できない文字があるのですが。
I cannot input some Chinese characters or other characters.

氏名や住所等を入力する際に、異体字等の漢字が登録エラーになる場合は、代替の漢字(なければカタカナ)を入力してください。
なお、受験票や合格通知書などは、入力した文字のまま印字されます。

If a registration error occurs when inputting Chinese characters such as variant character for names and addresses, please use alternative characters (if unable to find such a character, use Katakana).

Q6 郵便番号検索をすると、違う住所が出てくるのですが。
When searching for zip codes, a different address will be displayed.

入力した郵便番号をもう一度確認してください。 市町村合併などで旧住所が表示されたり、郵便局での登録が正規のものと違う場合がございます。お手数ですが、画面上に表示された住所を消して、正しい住所を入力してください。

Please check if the postal code you entered is correct.
The old address may be displayed due to municipal merger or the registration at the post office may be different from the regular one.
Please delete the address on the screen and enter the correct address.

Q7 出願書類作成の途中で一度入力を中断し、後で続きを入力することはできますか。
Can I suspend the input of the application in mid-transaction and resume it later?

途中で中断した場合は、後で続きを入力することはできません。
操作の中断から一定時間経過すると、データの保存ができませんので、お手数ですがはじめから入力し直してください。

The input data cannot be transferred to a later session if the current operation is suspended in mid-transaction.
After a certain period of time has elapsed since the operation was interrupted, data can not be saved. Please Enter the data again from the beginning.

Q8 「セッションエラー」とメッセージが出ました。
I got a "session error" message.

サイトの次画面への引継ぎが正常に行われなかった場合に表示されるエラーメッセージです。
「ブックマーク」や「お気に入り」に登録したURLからアクセスされている場合や、 他に大量通信(他セッション)を行っている場合等に発生することがあります。
この場合、再度インターネット出願TOP画面からアクセスをしていただき、登録をやり直してください。

This is an error message to be displayed when the takeover of the site to the next screen was not performed normally.
This error may occur when accessing the site from the URL registered in "Bookmarks" or "Favorites", or when using a lot of data communication (Other Sessions).
Please re-access the top page of the internet application and re-apply.

Q9 入学検定料は、どのような支払方法がありますか。
What are the payment methods for the entrance examination fees?

こちらのリンクをご確認ください。
Please click links below and read the description.

コンビニエンスストア(Convenience stores)
郵便局・銀行ATM(ATMs of Post offices or Banks)
ネットバンキング(Internet banking)
クレジットカード(Credit card)
Q10 『取扱明細書兼領収書』や『利用明細』などの送付の必要はありますか。
Should I send the "receipt for payment" and "specification of payment?

通常の手続が正しく行われれば『取扱明細書兼領収書』や『利用明細』は、送付の必要はありません。
しかし何らかのトラブルがあった場合には、払込みを証明する書類として必要になりますので、大切に保管しておいてください。

If normal procedures are carried out correctly, there is no need to send "storage certificate" or "usage details" for the purpose of procedures.
However, if there is any trouble, it will be necessary as a document certifying payment, please keep it in a safe place.

Q11 Web登録した後で、登録内容を確認できますか。
Can I check the contents of the application after I apply?

Web登録後に発行された受付番号(12桁)とメールアドレス、生年月日で確認することができます。

(確認方法)

  1. TOPページに表示されている、『インターネット出願システム ログイン』ボタンよりログインをして、登録内容の確認を行えます。
  2. Web登録時に送信されたメールに、申込み内容確認用のURLが記載されています。 このURLよりログインをして、登録内容の確認を行えます。

You can inquire by the receipt number (12 digits) issued after the application registration, your email address, and your date of birth.

(How to check)

  1. You can confirm the registration contents by logging in from the "Confirm Application/Print Application Documents" button displayed on Top page.
  2. The email sent at the time of application contains the URL for application content confirmation. Login from this URL, you can check the registration content.
Q12 Web登録確認のメールが届かない。または、入学検定料を入金したのに入金確認の通知メールが到着しない。
I do not receive an email confirming the application.

確認メールが届かない原因の主なものとして、メールアドレスの登録ミス、メールソフトのフィルターにより「迷惑メール」フォルダーに振り分けられている、等が考えられます。
また、メール経由でなくても、登録内容は確認できます。TOPページに表示されている、『インターネット出願システム ログイン』ボタンよりログインしてください。
Web登録後に発行された受付番号(12桁)とメールアドレス、生年月日でログインすることができます。

なお、入学検定料をまだお支払いになっていない場合は、お手数ですが再度、はじめから登録し直してください。
(※支払期限内に入金がない場合、前回のご登録は自動的にキャンセルとなりますのでご注意ください。)

The main reasons for the confirmation mail not being delivered are probably due to misregistration of the mail address, sorting to the "junk mail" folder by the mail software filter, etc.
Also, you can check the contents of your application without sending it via email. Please log in from the "Confirm Application/Print Application Documents" button on the top page. You can log in with your recipt number (12 digits), email address, and date of birth.

If you have not paid the entrance examination fee, please apply again from the beginning.
(* The content of your previous application will be automatically deleted if you do not pay the entrance examination fee within the payment period.)

Q13 出願書類の提出期限はいつですか。
When is the deadline for submitting the application form?

試験区分によって異なりますので、学生募集要項をご確認のうえ、書類受付期限に間に合うように入学検定料のお支払いと出願書類の発送を完了してください。

出願期間の終了日が近くなるとアクセス集中の為、繋がりにくくなることがあります。余裕をもって出願登録をお願いします。

It depends on the examinations, so please check the exam guide (application guidelines) and make your payment in time for the application period.

Q14 出願書類はどのように提出すればよいですか。
How should I submit the documents?

◆出願書類の準備が完了しましたら、『インターネット出願システム ログイン』ボタンよりログインして印刷したPDFファイル内にある出願書類提出用宛名シートを市販の封筒(角形2号サイズ)「240mm×332mm」に貼付してご郵送ください。

◆送付時に気を付けること

  1. 学生募集要項で指定された送付方法をご確認ください。 指定された送付方法以外では出願が認められない場合があります。
  2. 出願書類を折り曲げずに封筒に入れてください。 A4用紙は市販の封筒(角形2号サイズ)に折り曲げないで入ります。
  3. 送付時に渡される郵便局の「書留・配達記録郵便物受領証(お各様控)」を大切に保管してください。 輸送事故が起こった場合に送付したことを証明する書類になります。

◆When you have completed the required documents, please use the "Confirm Application/Print Application Documents" button to log in and paste the address label from the printed PDF file onto a commercially available envelope "240 mm x 332 mm" (Rectangular 2 Size).

◆Things to be aware of when sending

  1. Follow the instructions given in the exam guide (application guidelines). Applications may not be accepted outside the specified delivery method.
  2. Please put the application form in the envelope without folding it. Insert A4 paper into a retail envelope (Rectangular 2 Size) without folding it.
  3. Please keep the acceptance certificate ("registered letter receipt" etc. at post offices) that you will receive when you send it. It is a document to prove that it was sent when a transportation accident occurred.
Q15 印刷のことでわからないことがあります。
There is something I don't understand about printing.

「入学志願票」等を『インターネット出願システム ログイン』ボタンからダウンロードし印刷してください。
※この時「ページサイズ処理」は、「実際のサイズ」にチェックを入れて印刷してください。
「用紙に合わせる・大きいページを縮小」などとした場合、正式に受け付けられないことがあります。
※必ず片面印刷にしてください。(両面印刷は書類として認められません)

Please download the application form from the "Confirm Application/Print Application Documents" button and print out each form.
*At this time ,check “Auto” and “Center” for “Zoom” for page enlargement/reduction and print.
If you select "Fit to Paper/Shrink Large Page", you may not be able to receive it officially.
*Make sure to print on one side. (Duplex printing is not accepted as a document.)

< 印刷設定 画面例 Example of print setup screen >

印刷設定 画面例
Q16 出願書類を印刷するのに使用できる紙は、具体的にはどのような紙ですか。
What kind of paper can I use to print the application form?

以下の要件を満たす紙を使用してください。

  1. 白い普通紙:普通紙にもメーカーによって固有の名前をつけているものがあり、「普通紙」という表示がないものがありますが、一般的には普通紙、PPC用紙、OA共用紙、コピー用紙などと表示されています。 白色のものを使用してください。
    (※使用してはいけない紙:フォト用紙・マット紙・光沢紙・厚みのある用紙・色のついた紙・切り取りミシンの入った紙)
  2. A4サイズ:A4サイズとは、サイズが「210mm×297mm」のものです。
    文房具店、コンビニエンスストア等で購入してください。

Use paper that meets the following requirements.

  1. Plain white paper: Some regular paper is given a unique name by the manufacturer and does not have a "Regular paper" label, but it is usually labeled as regular paper, PPC paper, OA paper, or copy paper. Use a white one.
    (※ Do not use paper: Photo paper, matte paper, glossy paper, thick paper, colored paper, paper with cut-off sewing machine)
  2. A4 Size: A4 is the size "210 mm x 297 mm".
    Please purchase it at a stationary store, convenience store, etc.
Q17 入力内容の間違いに気づきました。どうすればよいですか。
I noticed a mistake in the input. What should I do?

【入学検定料の支払い前】
お手数ですが再度、はじめから登録し直してください。
新たに【お支払いに必要な番号】が通知されますので、新しい番号で入学検定料をお支払いください。
(※支払期限内に入金がない場合、前回のご登録は自動的にキャンセルとなりますのでご注意ください。)

【入学検定料を支払った後】
入学検定料を支払った後に入力内容の間違いに気づいた場合は、修正できません。
至急直接大学へ連絡し、その旨をお伝えください。

【Before payment of admission fee】
I am sorry to trouble you, but please apply again from the beginning.
A new [Number required for payment] will be notified, so please pay the entrance examination fee with the new number.
(* The content of your previous application will be automatically deleted if you do not pay the entrance examination fee within the payment period.)

【After paying the entrance examination fee】
If you notice a typing error after paying the entrance examination fee, you cannot start over.
Please contact the university directly by email and let them know.

Q18 写真ファイルがアップロードできない場合

アップロードできる写真ファイルは「jpeg,jpg,png,bmp」かつ、ファイルサイズが2MBまでとなります。

【通信制限】
ネットワーク環境によっては、ファイルのアップロードが制限されている場合があります。
制限のかかっていない環境からの出願をお勧めします。

【拡張子の変更】
拡張子を手動で変換をしたファイルは、正常にアップロードできませんのでご注意ください。

The photo must be within 2MB and jpeg/jpg/png/bmp file.