GRADUATE SCHOOL OF FRONTIER SCIENCES

よくある質問/FAQ

本サイト及び操作に関するお問い合せ先
Inquiries about This Web Site

■「学び・教育」出願・申込サービス サポートセンター
(運用会社:株式会社ディスコ)
TEL:0120-202079 
問合せはこちらをクリックしてください。
※まずは、『よくある質問』にてご確認ください。


■ "Learning and Education" Application Service Support Center
( Operating company : Disco Inc. )
TEL:0120-202079 
Please click here for inquiries.
*Please check "よくある質問/FAQ" first.

入試に関するお問い合わせ
Inquiries regarding the Entrance Examinations

■ 東京大学大学院 新領域創成科学研究科 教務チーム
〒277-8561 千葉県柏市柏の葉5-1- 5
TEL : 04-7136-4092
E-mail : gsfs-exam@edu.k.u-tokyo.ac.jp
Web: https://www.k.u-tokyo.ac.jp/


■ Student Affaires Team,
  Graduate School of Frontier Sciences
5-1-5 Kashiwanoha, Kashiwa-shi, Chiba-ken 277-8561
TEL : 04-7136-4092
E-mail : gsfs-exam@edu.k.u-tokyo.ac.jp
Web: https://www.k.u-tokyo.ac.jp/index.html.en

Q1 推奨するパソコン環境を教えてください。
What is the recommended system requirements?

事前準備」をご確認ください。

Please check "Preparations".

Q2 自宅にパソコンやプリンタを持っていないがインターネットで出願できますか?
Can I apply online even though I do not have a computer nor a printer at home?
  1. パソコンをご自宅でお持ちでない場合
    ご自宅以外の学校等のパソコンを利用していただいても構いませんが、
    個人情報欄のメールアドレスについては、携帯電話のものに設定してください。
  2. プリンターをお持ちでない場合
    ご自宅以外の学校等のプリンターを利用していただいても構いません。
    申込・決済完了後に再度インターネット・プリンターの整っている環境からアクセスして頂き、『出願内容の確認/入学願書の印刷』ボタンよりログインをしてから印刷してください。

  1. If you do not have a computer
    Public facilities such as schools and libraries can also be used.
    Please register your own free mail or mobile phone address for the mail address.
  2. If you do not have a printer
    You can use a printer at a school other than your home.
    After completing the application and payment, please access again from the environment where the Internet printer is installed, log in using the "Confirm Application/Print Application Documents"button, and print it.
Q3 登録するメールアドレスは、フリーメール(Gmailなど)や携帯電話のメールアドレスを利用してもよいでしょうか。
Can I use free email (Gmail etc.) or mobile phone's email address to register?

利用することは可能です。
登録されたメールアドレスは、出願登録完了の通知や入金完了の通知に使用しますのでドメイン(@e-apply.jp)を受信指定してください。
メールサービスを運営する会社の迷惑メール対策の関係から、ウイルスや迷惑メールと判断され通常の受信ボックスに振り分けられずにご覧いただけないケースや、メール自体が届かない場合がありますのでご注意ください。

You can use it.
The registered email address will be used for "Application Registration" and "Notification of Examination Ticket Printing" etc, so please add @e-apply.jp to your settings to receive our emails.
Due to the anti-spam measures of the company that operates the mail service, you may not be able to view or receive the mail itself because it is considered to be a virus or spam and is not sorted to the normal inbox.

Q4 ポップアップがブロックされ、画面が表示されません。
Pop-ups are blocked and are not displayed.

当サービスでは出願書類の表示・ファイルのダウンロードなどでポップアップ機能を使用しております。
お使いのWebブラウザが「ポップアップウィンドウをブロックする」設定になっている場合、サービスを受けられない可能性がありますので、「ポップアップを常に許可する」設定を行ってください。
設定方法については、お使いのWebブラウザのヘルプページをご覧ください。

Online application system uses a popup function to display the content of application documents and download files.
If your web browser is set to "block popups," you may not be able to use our service, so please make sure that you always "allow popups."
To set this option, please refer to the "help pages" of your browser.

Q5 漢字等で入力できない文字があるのですが。
There are characters that are not available in the Japanese Kanji etc.

氏名や住所等を入力する際に、異体字等の漢字が登録エラーになる場合は、代替の漢字(なければカナ)を入力してください。

If an error occurs when entering a name or address, enter a substitute kanji (enter a Katakana,if no kanji characters).

Q6 郵便番号検索をすると、違う住所が出てくるのですが?
A different address is displayed when searching for a zip code.

入力した郵便番号をもう一度確認してください。
市町村合併などで旧住所が表示されたり、郵便局での登録が正規のものと違う場合がございます。
お手数ですが、画面上に表示された住所を消して、正しい住所を入力してください。

Please check if the postal code you entered is correct.
The old address may be displayed due to municipal merger or the registration at the post office may be different from the regular one.
Please delete the address on the screen and enter the correct address.

Q7 出願書類作成の途中でいったん入力を中断し、後で続きを入力することはできますか?
Can I suspend the input of the application in mid-transaction and resume it later?

途中で中断した場合は、後で入力することはできません。
操作の中断から一定時間経過すると、データの保存が出来ませんので、お手数ですが始めから入力し直してください。

The input data cannot be transferred to a later session if the current operation is suspended in mid-transaction.
After a certain period of time has elapsed since the operation was interrupted, data can not be saved. Please Enter the data again from the beginning.

Q8 「セッションエラー」とメッセージが出ました。
I got a "session error" message.

サイトの次画面への引継ぎが正常に行われなかった場合に表示されるエラーメッセージです。
「ブックマーク」や「お気に入り」に登録したURLからアクセスされている場合や、 他に大量通信(他セッション)を行っている場合等に発生することがあります。
この場合、再度インターネット出願TOP画面からアクセスをしていただき、お申し込みをやり直してください。

This is an error message to be displayed when the takeover of the site to the next screen was not performed normally.
This error may occur when accessing the site from the URL registered in "Bookmarks" or "Favorites", or when using a lot of data communication (Other Sessions).
Please re-access the top page of the internet application and re-apply.

Q9 出願申請した後で、出願内容を確認できますか。
Will I be able to check the contents of my application after submission?

出願登録後に発行された受付番号(12桁)とメールアドレス、生年月日で照会することができます。

(確認方法)

  1. TOPページに表示されている、『出願内容の確認/入学願書の印刷』ボタンよりログインをして、登録内容の確認を行えます。
  2. 出願時に送信されたメールに、申込み内容確認用のURLが記載されています。 このURLよりログインをして、登録内容の確認を行えます。

You can inquire by the receipt number (12 digits) issued after the application registration, your email address, and your date of birth.

(How to check)

  1. You can confirm the registration contents by logging in from the "Confirm Application/Print Application Documents" button displayed on Top page.
  2. The email sent at the time of application contains the URL for application content confirmation. Login from this URL, you can check the registration content.
Q10 申し込み確認のメールが届かない。
I did not receive any emails confirming the submission of my application.

確認メールが届かない原因の主なものとして、メールアドレスの登録ミス、メールソフトのフィルターにより「迷惑メール」フォルダーに振り分けられている、等が考えられます。
また、メール経由でなくても、申請内容は確認できます。TOPページに表示されている、『出願内容の確認/入学願書の印刷』ボタンよりログインしてください。
出願登録後に発行された受付番号(12桁)とメールアドレス、生年月日でログインすることができます。

The main reasons for the confirmation mail not being delivered are probably due to misregistration of the mail address, sorting to the "junk mail" folder by the mail software filter, etc.
Also, you can check the contents of your application without sending it via email. Please log in from the "Confirm Application/Print Application Documents" button on the top page. You can log in with your recipt number (12 digits), email address, and date of birth.

Q11 入学願書の提出期限はいつですか。
When is the deadline for submitting the application form?

試験方式によって異なりますので、受験案内(募集要項)をご確認のうえ、出願期間に間に合うように出願手続きとお支払いを完了してください。

It depends on the examinations, so please check the exam guide (application guidelines), complete submission and make your payment in time for the application period.

Q12 書類はどのように提出すればよいですか?
How should I submit the documents?

願書等、オンラインで提出したものは、あらためて郵送いただく必要はありませんが、成績証明書、卒業(修了)証明書等原本が必要な書類は、郵送でお送りください(宛先は、東京大学大学院 新領域創成科学研究科 教務チーム 〒277-8561 千葉県柏市柏の葉5-1- 5 です)。その際、封筒の表には宛名ラベルを貼ってください。

It is not necessary to mail printed applications such as applications submitted online, but please mail documents such as transcripts and graduation (completion) documents that require originals to the Student Affaires Team, Graduate School of Frontier Sciences. At that time, attach an address label on the front of the envelope.

Q13 入力内容の間違いに気づきました。どうすればよいですか?
I noticed a mistake in the input. What should I do?

お手数ではありますが、再度始めからお申し込み直してください。

Sorry for your inconvenience, but please apply again from the beginning.

Q14 入学検定料は、どのような支払方法がありますか。
What are the payment methods for the entrance examination fees?

こちらのリンクをご確認ください。

Please click links below and read the description.

コンビニエンスストア(Convenience stores)
郵便局・銀行ATM(ATMs of Post offices or Banks)
ネットバンキング(Internet banking)
クレジットカード(Credit card)
Q15 『収納証明書』や『利用明細』などの送付の必要はありますか。
Do I need to submit my payment receipt or receipt with the statement?

通常の手続が正しく行われれば『収納証明書』や『利用明細』は、送付の必要はありません。
しかし何らかのトラブルがあった場合には、払込みを証明する書類として必要になりますので、大切に保管しておいてください。

If normal procedures are carried out correctly, there is no need to send "storage certificate" or "usage details" for the purpose of procedures.
However, if there is any trouble, it will be necessary as a document certifying payment, please keep it in a safe place.

Q16 どうやってファイルをアップロードするか教えてください。
How should I upload the files?

本システム内の「添付書類のアップロード」でアップロードできます。そこでアップロード仕切れなかったもの、出願終了後にアップロードするものは、「添付書類追加アップロード」サイトから行ってください。

You can upload in "Attachment files upload" page in this online system. If you can't upload all or want to upload after the application period, please go to the "Upload Additional Documents" site.

Q17 受付番号について
About a receipt number

「出願手続きを行う」が完了したときに、12桁の受付番号が発行されますので、支払いがまだの人はそれを用いてすぐに支払いをしてください。この受付番号は、「出願内容の確認/原本郵送用宛名ラベル印刷」、「添付書類追加アップロード」、受験票の受け取りに使います。

A 12-digit receipt number will be issued when "Start Application Procedure" is completed. If you have not yet paid, please use it to make payment immediately. This reception number will be used for entering "Confirm Application/Print Application Documents" and "Upload Additional Documents," and receiving the examination voucher.

Q18 アップロードした書類を修正または差し替えできますか?
Can I modify or replace the documents I uploaded?

修正版であることがわかるように、ファイル名の最初に「修正版」等を付し、「添付書類追加アップロード」からアップロードしてください。

To indicate that the file is a revised version, please add "Revised Version" or similar to the beginning of the file name and upload it from "Upload Additional Documents".